Segons la UNESCO, només un 28% dels investigadors del món i un 35% dels estudiants de carreres STEAM són dones. Com mostrava la revista Science, en un cèlebre estudi de 2017, els estereotips de gènere relacionats amb la ciència apareixen ben aviat a l’escola, ja que les dones es consideren a si mateixes menys brillants que els nens a partir dels 6 anys. Les dades més recents, mostren la persistència d’aquestes dinàmiques. Actualment, les nenes de 4t de primària tenen un rendiment 15 punts per sota que els nens en matemàtiques i ciències a l’Estat espanyol segons l’Informe internacional TIMSS 2019, fet per l’Associació Internacional per a l’Avaluació del Rendiment Educatiu (IEA) i el Boston College, sobre 64 països de l’OCDE i la UE, presentat el desembre de 2020.
Davant això, #100tífiques fa visible i destaca la rellevància actual i el paper estratègic de les dones a la ciència i la tecnologia, tant al sistema de recerca públic com al privat, i motiva les nenes, especialment, i els nens pels estudis de ciència i tecnologia, trencant estereotips de gènere. Igualment, i en paral·lel, el seu format impulsa vincles i dinàmiques col·laboratives entre científiques del sistema públic i del privat; i també amb altes directives d’empresa i prescriptores de les polítiques públiques. La concepció de #100tífiques i la seva estratègia divulgativa, adreçada a l’última etapa de la primària i el principi de l’ESO, s’inspira en un veterà acte de disseminació científica promogut conjuntament per l’FCRI i el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, com és el “Dia de la Ciència a les Escoles”.